Stadsrekening 2017
PCPortal

In dit product is beschreven:

  1. De dienstverlening  die bureau Publieksinformatie (KCC) uitvoert
  2. De gemeentelijke website

1. Dienstverlening bureau KCC (Bureau Publieksinformatie)
De gemeente heeft één telefoonnummer ( 14024). Hier kwamen meer dan 230.000 telefoontjes binnen. In 2017 daalde het aanbod licht. Door het systeem van Open Spraak Vraag Herkenning krijgen al veel klanten geautomatiseerd een antwoord op hun vraag. Zeker 37.000 telefoontjes worden op die manier al afgedaan (vragen rondom betaaldatum uitkeringen etc.). Bij calamiteiten, zoals een stroomstoring , is het KCC namens de gemeente het aanspreekpunt voor vragen van inwoners.
In 2017 is er een nieuwe opzet gekozen voor het telefonisch klantenonderzoek. Aan dit onderzoek werkten 500 respondenten mee. Klanten werden na bevestiging van medewerking  binnen 1 uur teruggebeld na afloop van het gesprek. Er werd een 6-tal vragen gesteld (wachttijd, deskundigheid medewerker, mate van begrip medewerker, volledigheid en duidelijkheid antwoord, totale gesprekstijd). Als totaal waarderingscijfer werd een  8,4 gegeven.
De social media worden gevolgd en gescreend. Hierdoor kunnen we snel en gericht reageren op signalen van burgers en ondernemers. Op het onderwerp dienstverlening ontvingen we ruim 17.000 berichten via Twitter en Facebook, waarvan er ruimt 6.000 berichten betrekking hadden op de Vierdaagse. Hierin wordt nauw samengewerkt met bureau Communicatie.

2. Gemeentelijke website
De nieuwe website nijmegen.nl is op 2 november 2017 live gegaan en is ingericht op basis van de gemeentelijke producten en diensten die voor de websitebezoekers belangrijk zijn. Er wordt continue gemonitord voor welke producten of diensten de meeste bezoekers naar de website komen. Die zogeheten toptaken krijgen telkens op de homepage de meeste aandacht.